Analytics - dynamiska analyser och rapporter

Skapad av Marie Dahlberg, Ändrad den Mån, 22 dec. vid 7:48 E.M. efter Sofia Enberg

Analyser och rapporter – två nivåer av insikter 


Syfte

  • Rapporter: ”helikopervy” - Snabb överblick och jämförelser (hela landskapet)
  • Analyser: ”Mikroskop” - Djupare förståelse och orsaksanalys (zooma in)


Frågeställning

  • Rapporter = Vad händer?
     Exempel: ”Försäljningen går ner.”
  • Analyser = Varför händer det?
     Exempel: ”Det är främst kund X och produkt Y som driver nedgången.”


Innehåll

  • Rapporter: Indextal, nyckeltal, jämförelser mellan säljare och kedjor
  • Analyser: Detaljer per kund, produkt eller tid - analyserna är dynamiska vilket ger möjlighet till att utforska. 


Användning

  • Rapporter: Uppföljning, ranking, identifiera trender
  • Analyser: Förklara förändringar, hitta bakomliggande orsaker

Tillsammans skapar detta en helhet: Från mönster till åtgärd


Målgrupp

De används av både säljledning och säljare – men analyserna sannolikt mer av säljledning för att identifiera prestationer, följa utvecklingen över tid och analysera bakomliggande orsaker. 


Följande dynamiska analyser finns tillgängliga: :


Distributionsanalys - Visar en överblick av hur mycket av ert sortiment som finns på hyllan. 

Besökta kunder - Visar antal besök som är gjorda av den totala besökskvoten (Antal kunder x angiven besöksfrekvens.

Perfect Store - Argus poängssättningssystem som baseras på dina valda mätobejekt. Visas enbart om du valt detta tillägg som del av ditt system. 

Volym analys - Visar ordervolym nuvarande säljcykel jämfört mot förgående säljcykel.

Distriktsanalys - Kan filtreras på besök eller order och jämförs mot förgående säljcykel.

Marknadsfrågeanalys - Visar hur stor andel av marknadsfrågorna som är besvarade.

•Inventeringsanalys - Visar hur stor andel av inventeringsordrarna som är besvarade. 

White Spot analys - Visar vilka delar av ert sortiment som saknar distributionspunkter. 




Utöver de dynamiska analyserna finns även följande färdiga rapporter. Ni kan även ha skapat egna rapporter eller ändrat namn på någon av nedanstående rapport varpå de kanske inte stämmer exakt med er uppsättning:

 

Besöksrapport

•Antal besök per distrikt 

•Antal besök per profil


•Försäljningsstatik


Marknadsfrågor

•Marknadsfrågor per distrikt


Säljmålsrapport

•Budget/Utfall kampanj säljare

Budget/Utfall kampanj huvudsäljare 

Utfall kampanj säljare


Kampanjrapport - (För att utfall ska visas behöver säljaren ha lagt order via kampanj)

•Budget/Utfall kampanj säljare

Budget/Utfall kampanj huvudsäljare 

Utfall kampanj säljare


Distributionsrapport

•Inte listad

•Inte inventerad

•Kedja

•Kedja/Distrikt

•Distrikt/Produkt

•Kedja/Produkt


Inventeringsrapport

•Distrikt

•Distrikt/Produkt

•Distrikt/Kedja


Aktiviteter

•Per distrikt

•Diagram





Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna
CAPTCHA-verifiering krävs.

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov