Analyser och rapporter – två nivåer av insikter
Syfte
- Rapporter: ”helikopervy” - Snabb överblick och jämförelser (hela landskapet)
- Analyser: ”Mikroskop” - Djupare förståelse och orsaksanalys (zooma in)
Frågeställning
- Rapporter = Vad händer?
Exempel: ”Försäljningen går ner.” - Analyser = Varför händer det?
Exempel: ”Det är främst kund X och produkt Y som driver nedgången.”
Innehåll
- Rapporter: Indextal, nyckeltal, jämförelser mellan säljare och kedjor
- Analyser: Detaljer per kund, produkt eller tid - analyserna är dynamiska vilket ger möjlighet till att utforska.
Användning
- Rapporter: Uppföljning, ranking, identifiera trender
- Analyser: Förklara förändringar, hitta bakomliggande orsaker
Tillsammans skapar detta en helhet: Från mönster till åtgärd
Målgrupp
De används av både säljledning och säljare – men analyserna sannolikt mer av säljledning för att identifiera prestationer, följa utvecklingen över tid och analysera bakomliggande orsaker.
Följande dynamiska analyser finns tillgängliga: :
•Distributionsanalys - Visar en överblick av hur mycket av ert sortiment som finns på hyllan.
•Besökta kunder - Visar antal besök som är gjorda av den totala besökskvoten (Antal kunder x angiven besöksfrekvens.
•Perfect Store - Argus poängssättningssystem som baseras på dina valda mätobejekt. Visas enbart om du valt detta tillägg som del av ditt system.
•Volym analys - Visar ordervolym nuvarande säljcykel jämfört mot förgående säljcykel.
•Distriktsanalys - Kan filtreras på besök eller order och jämförs mot förgående säljcykel.
•Marknadsfrågeanalys - Visar hur stor andel av marknadsfrågorna som är besvarade.
•Inventeringsanalys - Visar hur stor andel av inventeringsordrarna som är besvarade.
•White Spot analys - Visar vilka delar av ert sortiment som saknar distributionspunkter.

Utöver de dynamiska analyserna finns även följande färdiga rapporter. Ni kan även ha skapat egna rapporter eller ändrat namn på någon av nedanstående rapport varpå de kanske inte stämmer exakt med er uppsättning:
Besöksrapport
•Antal besök per distrikt
•Antal besök per profil
•Försäljningsstatik
Marknadsfrågor
•Marknadsfrågor per distrikt
Säljmålsrapport
•Budget/Utfall kampanj säljare
•Budget/Utfall kampanj huvudsäljare
•Utfall kampanj säljare
Kampanjrapport - (För att utfall ska visas behöver säljaren ha lagt order via kampanj)
•Budget/Utfall kampanj säljare
•Budget/Utfall kampanj huvudsäljare
•Utfall kampanj säljare
Distributionsrapport
•Inte listad
•Inte inventerad
•Kedja
•Kedja/Distrikt
•Distrikt/Produkt
•Kedja/Produkt
Inventeringsrapport
•Distrikt
•Distrikt/Produkt
•Distrikt/Kedja
Aktiviteter
•Per distrikt
•Diagram
Var artikeln till hjälp?
Toppen!
Tack för din feedback
Vi beklagar att det inte var till hjälp
Tack för din feedback
Feddback skickat
Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov